Sunday, August 16, 2009

Sembang sebelum subuh: MISI EKSPEDISI ROYALTI MINYAK JADI KONTROVERSI?



PENULIS terkedu seketika apabila seorang rakan media dengan penuh emosi dan lantang menghemburkan kata-kata ini berulang kali: “Kalau dia (merujuk kepada pemimpin politik nombor tiga dalam parti pembangkang) orang biasa dan bukan kenamaan dah tentu aku lempang mukanya. Patut ke ekspedisi royalti yang kami ikuti boleh ditukar nama kepada ekspedisi memancing!?. Gila punya orang….”
Walaupun penulis bukan peserta ekspedisi ke tengah laut bersama apa yang dikatakan rombongan rakyat Kelantan ke pelantar minyak Cekrawala untuk menyaksikan lokasi di mana isu perrtikaian hak antara Kerajaan Negeri Kelantan dengan Kerajaan Pusat, tetapi penulis faham bahawa suara sumbang rakan media itu terpancur keluar apabila merasakan ekspedisi itu ternyata memperlekehkan fungsi wartawan yang mengikuti ekpedisi itu kerana tidak dilayan dengan sewajarnya pihak penganjur sewaktu mengikuti rombongan itu.
Sudahlah tidak disediakan kelengkapan peralatan keselamatan yang cukup, seperti jeket keselamatan, ubat mabuk laut dan sebagainya, para wartawan ditempatkan di kelas yang paling rendah dengan menaiki bot nelayan, sedangkan kumpulan Exco dan ketua jabatan dan pemimpin politik yang lain menaiki bot laju yang dikatakan mendapat ihsan dari Jabatan Maritim yang berpangkalan di Tok Bali.
Menurut rakan media itu, sudahlah begitu, mereka juga ditipu bahawa tempoh pelayaran ke tengah laut ke lokasi pelantar minyak Cekrawala itu dikatakan hanya memakan masa lapan jam peregi balik, sedangkan hakikat sebenarnya terpaksa sampai ke pangkalan keesokan harinya.
Isu itu menjadi heboh apabila akhbar Kosmo menyiarkan laporan ekspedisi itu disifatkan sebagai ekspedisi menempah maut apabila sekumpulan wartawan yang mengikuti rombongan yang dijemput oleh kerajaan negeri ini mabuk laut kerana dilambung gelombang samudera sepanjang pelayaran itu.
Hati penulis awal-awal lagi terdetik apakah motif sebenar dan relevannya menjemput para wartawan tempatan mengikuti rombongan ekspedisi royalti itu kalau tidak kerana pimpinan kerajaan negeri ingin mencari publisiti daripada wartawan akhbar arus perdana kononnya ekspedisi itu sebagai sokongan moral kepada usaha kerajaan negeri dalam membuat tuntutan runggakan royalti minyak yang dianggarkan berjumlah lebih RM1 bilion daripada Kerajaan Pusat sejak 2004-2008.
Bagi penulis yang sudah lama berkecimpung dalam bidang kewartawan, rombongan ekspedisi itu tidak lebih daripada tektik kerajaan negeri mencari publisiti kerana ingin mendapatakan sokongan moral apabila ramai wartawan daripada akhbar arus perdana turut menyertainya.
Apa tidaknya, sewaktu sidang akhbar sebelum rombongan berlepas, Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Pentadbiran dan Pembangunan Masyarakat Negeri, Datuk Husam Musa menyatakan rombongan itu sebagai misi moral dalam usaha kerajaan negeri membuat tuntutan royalti minyak dan petroleum yang menjadi hak kerajaan negeri kerana ia didakwa keluar dari perut bumi atau perairan negeri Kelantan.
Pada sidang akhbar itu Husam turut ditanya, untuk apakah wang tuntutan royalti itu akan digunakan sepenuhnya untuk rakyat Kelantan jika Kerajaan Pusat melangsaikan tuntutan itu dalam tempoh terdekat ini. Husam menjawab ia akan digunakan sepenuhnya untuk kepentingan dan kehendak rakyat. Seorang wartawan veteran menokok soalan, tidakkah ia digunakan untuk kepentingan parti politik (Pas) apabila wang itu diperolehi nanti, lantas dia (Husam) menjawab, memanglah, bila beri kepada rakyatpun memang tujuan politik, buat masjidpun untuk politik, bina jambatan, jalanpun untuk politik, pendek kata, semua perkara tidak boleh elak digunakan untuk politik. Dan dalam hati penulis terdetik tidak salahlah jika orang Umno menuduh Pas memperalatkan agama untuk kepentingan politik. Malah penulis teringat, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pernah mengakui, jika Pas tidak menggunakan agama untuk kepentingan politik, Pas nak guna apa lagi. Malah di zaman Nabi Muhammad SAW dulupun, di zaman kebangkitan Islam menggunakan agama untuk kepentingan politik.
Kini ternyata misi rombongan ekspedisi pelantar minyak yang dianjurkan kerajaan nnegeri itu adalah misi untuk mendapatkan sokongan moral ke barah mempercepatkan usaha Kerajaan Pusat melunaskan bayaran royalti minyak atau petrolium kepada kerajaan negeri.
Sekarang mungkin jelas, bahawa wartawan akhbar arus perdana, termasuk akhbar berbahasa Cina yang turut mengikuti rombongan itu menjadi mangsa diperalatkan oleh pimpinan kerajaan negeri dalam mencari publisiti dan sokongan moral terhadap usaha mereka selama ini berhubung tuntutan itu.
Lebih menjelekkan lagi, kaki-kaki bodek dan "ampusana wa ampusini" turut mempertahankan langkah kerajaan negeri itu sehingga sanggup bertegang leher melalui tulisan blognya dengan wartawan terbabit apabila laporan berita dan gambar mengenai kisah pelayaran yang “mengecewakan” dan berasa “tertipu” itu disiarkan akhbar Kosmo yang kemudiannya disusuli oleh akhbar The Star, walaupun tidak menghantar wakilnya mengikuti rombongan ke pelantar minyak Cekrawala itu.
Tindakan pimpinan kerajaan negeri itu yang tidak memberi layanan sewajarnya kepada wartawan sewaktu mengikuti rombongan itu dikecam hebat oleh Kelab Wartawan Kelantan (Kawan) sehingga mencetuskan kontroversi kononnya ahli kelab itu akan mengambil tindakan memulaukan fungtion yang dihadiri atau dirasmikan oleh Husam.
Dalam isu ini timbul, siapakah yang menanniaya dan dianniayai dan siapakah yang diperalat dan memperalatkan? Wallahu A’lam.

2 comments:

Anonymous said...

lamo tak update boh!! Jange putus semangat deh...terus menulis...

Anonymous said...

Terima kasih atas semangat yang diberikan. Tugas didahulukan, kepuasan diutamakan. Wallahu a'lam