Saturday, October 25, 2008

Antara Pencaya dengan tidak: KENAPA KU LI TIDAK BOLEH JADI PM?


SEORANG penyokong setia sebuah parti politik membisikkan ke telinga saya ketika menghadiri majlis kenduri bahawa Tengku Razaleigh tidak mungkin dapat memenuhi cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri suatu hari nanti kerana didakwa terkena sumpahan badi bekas calon Pas yang menentangnya, Hassan Othman yang dikenali sebagai “Pakcu Hassan” atau “Tok Wali Hassan” dalam pilihan raya umum kawasan Parlimen Gua Musang pada 1982.
Antara percaya dengan tidak saya mengimbas kembali sejarah politik ketika itu, di mana Tengku Razaleigh memenangi pilihan raya kecil itu dengan menyaksikan satu lawan satu , di mana Tengku Razaleigh memperoleh majoriti lebih 5,000 undi mengalahkan Pakcu Hassan.
Yang menimbulkan tanda tanya sesetengah pemerhati politik proses pengiraan undi pilihan raya kecil itu terpaksa ditangguhkan keesokan harinnya berikutan peti undi di kawasan pedalaman tidak dapat dibawa ke pusat pegiraan undi di Bandar Gua Musang kerana helekopter yang digunakan dikatakan tidak dapat mendarat disebabkan cuaca gelap.
“Tengoklah, siapa umur panjang…., anak raja itu tidak mungkin boleh jadi Perdana Menteri suatu hari nanti,” itulah antara kata-kata Pakcu Hassan yang kini sudahpun meninggal dunia sebagai merujuk kepada Tengku Razaleigh yang menyifatkan “bermain kotor” dalam pilihan raya itu.
Kebanyakan penyokong Pas ketika itu tidak menerima kekalahan calon parti pembangkang itu.
Menurut penyokong fanatik itu lagi, Tengku Razaleigh pernah mengalami sejarah pahit dalam politik, ketika mencabar bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad untuk bertanding jawatan Presiden parti pada 1987 sehingga Umno diharamkan dan sekali lagi gagal bertanding menentang Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kerana tidak memenuhi syarat kouta pencalonan.
“Pada kali ini, Ahli Parlimen Gua Musang itu sekali lagi akan mengalami kekecewaan sekirannya gagal mendapat pencalonan yang cukup untuk mencabar Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk calon Presiden,” katanya.
Sehingga coretan ini ditulis, Najib sudah memperoleh 66 pencalonan daripada 58 syarat melayakan beliau bertanding jawatan itu, berbanding Tengku Razaleigh masih belum perolehi sebarang pencalonan.

No comments: