Monday, October 27, 2008

DEBAT PEMUDA: APAKAH KEWAJARANYA?





SESUATU yang mengejutkan apabila calon Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mencadangkan diadakan debat antara calon-calon yang bertanding jawatan itu.
Mungkin ramai yang tertanya-tanya apakah nasionalnya kenyataan Khairy yang mengajak calon yang mencabarnya dalam perebutan jawatan Ketua Pemuda berdebat.
Yang jelas Khairy hanya member satu alasan utama mengapa perdebatan itu perlu diadakan iaitu untuk calon-calon menjelaskan prinsip perjuangan masing-masing.
Bagaimanapun, pesaing terdekat Khairy, Mukhriz Mahathir awal-awal lagi menolak pelawaan calon Ketua Pemuda itu dengan alasan ia masalah dalaman parti dan tidak perlu didebatkan secara terbuka.
Namun, seorang lagi calon, iaitu bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohd Khir Toyo meyahut pelawaan Khairy itu.
Penulis tidak jelas sama ada persetujuan perdebatan oleh dua calon itu berpegang kepada prinsip atau alas an yang sama atau sengaja menyatakan pendirian untuk menjelaskan suatu pendirian atau prinsip bersama .
Daripada kenyataan awal Khairy menyatakan bahawa perdebatan terbuka itu bukanlah untuk mencari perbalahan atau percakaran sesama sendiri tetapi bagi menjelaskan prinsip perjuangan masing-masing calon yang bertanding jawatan itu.
Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Mustapa Mohamed, dilaporkan tidak bersetuju perdebatan di kalangan pemimpin Umno kerana buat masa ini belum sampai masanya untuk pemimpin parti itu berbuat demikian untuk memilih pemimpin.
Beliau bimbang sekiranya debat secara terbuka diadakan menyebabkan para perwakilan hanya memilih calon yang petah bercakap tetapi tidak mampu menunaikan tanggungjawab dengan baik kepada ahli dan rakyat.
Bagi penulis, kalau benarlah atas dasar itu, seperti yang disarankan Khairy , mengapa tidak ada pihak yang mencadangkan supaya perdebatan turut diadakan di antara calon-calon yang bertanding bagi jawatan tertinggi parti, termasuk Presiden, Timbalan Presiden dan Naib Presiden?
Pihak yang mencadangkan itu perlu mencari alasan yang lebih kukuh berhubung kewajaran debat itu diadakan…..
TAMAT

No comments: