Monday, May 18, 2009

Kemelut Dalaman Pas: AKHIRNNYA MEDIA JUGA DIPERSALAHKAN











Kenyataan terkini Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi awang berhubung isu politik wang dalam parti itu untuk memancing undi menjelang muktamar agung parti itu Jun depan, jelas memperlihatkan Pas tetap mempersalahkan media memperbesar-besarkan isu itu.
Memanglah nasib media tidak pernah menang dan disenangi dalam menangani isu politik yang menyentuh masalah dalaman mana-mana parti, terutama media arus perdana yang didakwa sebagai tali barut kerajaan.
Walaupun kenyataan itu cetusan atau terang-terang terbit dari mulut Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Mohamad Daud yang dikenali “Ustaz Mat Iraq” namun Pas tetap mrsalahkan media.
Kenyataan Abdul Hadi itu seolah-olah tidak wujud langsung apa yang dikatakan gejala politik wang sudah menular di kalangan pemimpin Pas. Sedangkan apa yang jelas Mursyidul Am Pas sendiri, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, tidak menolak kemungkinan itu.
Sebelum Abdul Hadi, beberapa pemimpin Pas mengeluarkan kenyataan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang terbabit dalam gejala itu jika terbukti bersalah dan tindakan serupa akan diambil ke atas mereka yang mendedahkan isu itu jika gagal membuktikan kebenarannya.
Pada mesyuarat Dewan Harian hari ini (19 Mei) nampaknya Ustaz Mat Iraq tidak diambil tindakan, kononnya tidak timbul isu politik wang dalam Pas sedangkan sebelum ini beliau sendiri yang mendedahkan perkara itu. Mungkin ada yang tertanya-tanya, apakah ini satu sendiwara atau ada udang di sebalik batu atau ada apa-apa yang tersirat di sebalik kenyataan Ustaz Mat Iraq itu. Ataupun mampu Pas menutup bangkai gajah dengan sehelai daun kayu walaupun ditambah dengan keminyan bakar. Itulah persoalan yang masih tersimpul di kalangan pemerhati politik yang mempersoalkan kebarangkalian apa yang diperkatakan pemimpin Pas turut terlibat dengan gejala yanbg tidak sihat itu.
Menurut kenyataan bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, dalam Pas kempen untuk jawatan-jawatan dalam parti tak pernah berlaku seperti mana yang berlaku pada parti politik lain.
“Berdasarkan pengalaman saya berada dalam parti itu lebih 30 tahun lalu, ahli Pas ditanam dengan sifat bertawadduk atau merendah diri dalam kepimpinan,”
Terdapat satu kertas aturan dan peraturan pencalonan pilihan raya yang dibuat oleh Dewan Ulama yang menyebut bahawa mana-mana ahli yang menonjolkan diri dan memperlihatkan usaha nak jadi calon maka ia tidak akan dipilih sebagai calon sama ada di peringkat DUN atau Parlimen.
Menurutnya, peraturan ini dihebuhkan kepada semua ahli, tanpa susut sembunyi. Inilah budaya yang tertanam pada ahli Pas.
“Saya amat terperanjat apa yang digembargemburkan oleh media kononnya wujud permainan politik kotor dalam Pas menjelang muktamar agung parti Jun ini.Saya tidak jangka isu ini dimainkan begitu besar,” katanya.
Ketika penulis agak panjang bercakap dengan Datuk Wan Rahim, beliau menyebut beberapa rahsia dalam Pas yang tidak diketahui umum, Terdapat satu kertas aturan dan peraturan pencalonan pilihan raya yang dibuat oleh Dewan Ulama yang menyebut bahawa mana-mana ahli yang menonjolkan diri dan memperlihatkan usaha nak jadi calon maka ia tidak akan dipilih sebagaio calon sama ada di peringkat DUN atau Parlimen.
Peraturan ini dihebuhkan kepada semua ahli, tanpa susut sembunyi. Inilah budaya yang tertanam pada ahli Pas, termasuklah ahli yang baru berjinak-jinak dengan parti itu.
Hati penulis terdetik, kalaulah amanat Tok Guru itu sudah tertanam dalam jiwa setiap ahli Pas, mengapa Ustaz Mat Iraq boleh mengeluarkan kenyataan begitu kalau ingin melihat parti Pas terus utuh dan diterima umum, sama ada oleh orang Islam atau bukan Islam sesuai dengan slogannnya Pas untuk semua dan Islam untuk semua.
Penulis khuatir ada pihak cuba merisik latar belakang kepimpinan Pas di peringkat kawasan di mana beliau pernah menjawat jawatan Yang Dipertua Pas Kawasan Kubang Kerian sebelum diambil alih oleh Ahli Exco, Datuk Husam Musa dan pernah dikalahkan oleh Ustaz Abdul Rahman Yunus, Pengarah Urusetia Pnerangan Kerajaan Negeri, pada pemilihan kawasan dua tahun lalu.



No comments: