Saturday, May 16, 2009

Siapa Makan Cili: POLITIK WANG DALAM PAS: ANTARA REALITI DAN ANDAIAN?





SEORANG kenalan baru bertanya penulis siapa yang cover (membuat liputan) Muktamar Tahunan Dewan Ulama Pas Kelantan di Machang yang dirasmikan oleh Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Mohamad Daud atau lebih dikenali Mohamad Daud Iraqi?
Pada mulannya penulis tidak dapat menangkap apa yang tersirat di sebalik pertanyaannya, rupa-rupannya ada muslihat besar dari segi politik di sebalik pertanyaannya iaitu untuk mendapat penjelasan sama ada kenyataan Ketua Dewan Ulama itu yang menyentuh isu politik wang dalam Pas benar-benar keluar dari mulut beliau atau sengaja diputarbelitkan terutama oleh wartawan akhbar arus perdana.
Penulis tidak terkejut dengan pentanyaan atau isu itu, kerana sebelum kenalan baru itu menelefon, seorang kuat politik menelefon lebih dahulu meminta disiarkan kenyataan membantah kenyataan Mohamad dan meminta beliau diambil tindakan tegas jika kenyataannya (Ketua Dewan Ulama itu) tidak benar dan sekaligus meminta pucuk pimpinan parti Pas mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat dengan apa yang dinamakan wujud politik wang dan beli undi dalam Pas menjelang muktamar agung parti itu Jun depan.
Sambil menyifatkan kenyataan Ketua Dewan Ulama itu sebagai melampau, kenalan politik itu begitu emosional berhujah. Dalam hati penulis, jika benar kenyataan itu sebagai suatu realiti dalam Pas, maka dianggap penyakit yang biasa disebut-sebut melanda pemimpin politik Umno kini menular kepada Pas pula. Jadi dengan lain perkataan, kedua-dua parti politik itu sama sahaja. Bagi penyokong atau ahli Pas pula menganggapkan kenyataan itu (jika benar) sebagai “membuka pekung di badan sendiri”.
Hati penulis terdetik, jika benarlah apa yang
dinayatakan oleh pemimpin ulama itu suatu kenyataan, Pas tidak mustahil menuju zaman kehancuran kerana sebelum ini pemimpin Pas dianggap bersih dari segala gejala tidak sihat. Ataupun jika ada sesuatu perselisihan faham antara pemimpin berhubung dengan politik atau parti, mereka sedia berkompromi dan bertolak ansur.
Ironinnya berdasarkan pengalaman penulis, pemimpin parti itu tidak mudah mengeluarkan kenyataan yang boleh menjejaskan parti dan jika adapun masalah dalaman mereka mampu menyelasaikan sesama mereka sama ada dalam majlis-majlis usrah, tarbiyah dan syura sesama ahli. Kini nasib malang bagi Pas, selepas dilanda kemelut kepimpinan apabila ada pihak yang mempersoalkan tentang kepimpinan ulama dan professional wujud pula isu politik wang dalam parti.
Isu ini tidak ada reda, terutama di saat parti lawan, terutama Umno sedang menatang dengan cermat isu-isu mereka selepas perubahan pucuk pimpinan selepas Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih kepimpinan daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Seorang pemerhati politik membisik ke telinga penulis, mengapa Mohamad Iraq sanggup mengeluarkan kenyataan begitu jika beliau sayangkan partinya.
Katanya, walaupun ia benar berlaku sepatutunya ia tidak dihebohkan melalui akhbar, ia patut diselesaikan sesama sendiri. Ini bukan pula bererti untuk melindungi bangkai gajah dengan hanya ditutup oleh sehelai daun kerana kelak ia akan berbau juga.
Ada seorang kenalan lain berpendapat, mungkin Ketua Dewan Ulama itu berasa kecewa dengan kepimpinan muda yang ada dalam Pas sekarang yang tidak memperlihatkan kepimpinan Pas yang tulen yang berpegang kepada perjuangan kerana Allah yang lebih kepada kebendaan. Mungkin inilah yang diperjuangkan oleh beliau yang mahu Pas dipimpin oleh golongan ulama, terutama di peringkat orang nombor satu dan dua, iaitu Presiden dan Timbalannya.
Atau kenyataan Mohamad itu ada hubung kaitnya dengan hasratnya ingin melepaskan jawatan sebagai Ketua Dewan Ulama Pusat kerana dikatakan atas faktor kesihatan menyebabkan beliau sanggup melontarkan bom atom yang boleh membunuh ramai penduduk sama ada yang bersalah atau tidak bersalah.
Atau kalau benarlah beliau ingin melepaskan jawatan itu, dari segi rasional itu bukanlah cara tindakannya sebagai ulama professional seperti yang dikehendaki oleh Pas apa yang penulis faham dari kenyataan oleh Mursyidul AM Pas sendiri, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Bagaimanapun daripada reaksi susulannya, Mohamad seolah-olah dilihat menarik balik kenyataannya dengan menyebut perkara itu seolah-olah suatu andaian, apabila wujud pertandingan jawatan penting dalam parti.
Apakah beliau lupa bahawa pertandingan dalam parti adalah mengikut kehendak perlembagaan bukan saja parti politik lain, seperti Umno, tetapi juga dalam Pas?
Mungkin kerana itu ada pihak mendakwa Mohamad tidak konsisten dengan kenyataannya, dilihat sebagai berdolak dalih apabila timbul tekanan daripada ahli yang tidak senang dengan kenyataannya itu dan apabila pucuk pimpinan parti mengambil perhatian serius di atas kenyataan itu, termasuk Setiausaaha Agung Pas sendiri, Datuk Kamaruddin Jaafar.
Kamaruddin melahirkan pertasaan was-wasnya berhubung sejauh sejauh mana kebanaran dakwaan tersebut dan mahukan Mohamed mengemumakan bukti-bukti kukuh yang berkaitan untuk diteliti dan disiasat.
"Sekarang kita pun susah nak cakap mengenai sejauh mana kebenaran dakwaan itu.
"Mula-mula dulu Datuk Mohamed Daud kata memang ada perbuatan rasuah dalam parti, tapi dalam akhbar hari ini beliau kata tidak menuduh mana-mana pihak dan minta jika ada (perbuatan) rasuah minta dihentikan.
"Jadi nampaknya beliau sendiri seolah-olah tidak pasti tentang rasuah politik seperti yang didakwanya itu," kata KJ.
Penulis teringat suatu pertanyaan dikemukakan kepada kenalan politik sama ada beliau dapat membuktikan pendedahan Datuk Mohamad Daud itu, lantas dia menjawab “kami ada rekod semua, sama ada semasa ucapan atau temubual dengan wartawan…”
Kenyataan terbaru Mohamad Iraq yang menjelaskan kenyataannya berhubung politik wang dalam Pas itu menyebabkan ada pemimpin Pas menasihatkannya supaya jangan celupar dalam mengeluarkan kenyataan dan jangan jadi “ular air”.
Katanya, sebagai pemimpin yang disegani dan dihormati, beliau cermat dalam mengeluarkan kenyataan dan tidak mengeluarkan kenyataan berdasarkan apa orang lain kata atau “they say” kerana mahkamah tidak boleh terima berdasarkan keterangan begitu.



1 comment:

Anonymous said...

Sedap kupasan haji nasir kiter nih...