Friday, May 22, 2009

WAJARKAH BN BERTANDING DUN MANIK URAI?




JAWAPAN pantas Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Datuk Mustapha Ali dalam laman Web mStar Online pagi ini, menyebabkan penulis teruja untuk membincangkan isu mengenai kewajaran BN Atau Umno tidak meletakkan calonnya sebagaimana dilakukan pada pilihan raya kecil di DUN Penanti pada 31 Mei ini.
Pilihan raya kecil DUN Manik Urai itu mungkin akan diadakan berikutan kematin Adunnya, Ismail Yaakob, 60 awal pagi tadi (22 Mei 2009) akibat komplikasi penyakit jentung.
Mustapha dalam interview ringkas dengan mStar Online berharap BN tidak meletakkan calonnya dan mengambil langkah serupa seperti mana di Penanti, kerana menurutnya jika bertandingpun Umno atau BN akan kalah.
Kenyataan berbaur takkabur itu menampakkan Pas begitu yakin dengan kedudukannya di kawasan yang menjadi kubu kuat Pas itu mampu dipertahankan. Dan berdasarkan trek rekodnnya kawasan itu tidak pernah ditawan oleh Umno atau BN sejak selepas pilihan raya pertama 1959 di zaman Datuk Mohd Asri menjadi Presiden Pas. Pas pernah kalah sekali pada PRU ke 11 atau 2004.
Malah, Ismail atau lebih dikebali "Paksu Wie" memenangi kawsan itu sejak lima penggal bertutut-turut. Cuma pada pilihan raya 2004 beliau tidak bertanding dan memberi laluan kepada calon Pas lain iaitu Zamzuri Mat Lazim.Namun Ismail dipilih semula bertanding di DUN berkenaan pada pilihan raya umum tahun lalu dan menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Mohamed Zulkifli Omar.
Beliau merupakan Timbalan
Yang Dipertua PAS bahagian Kuala Krai, setelah mengalahkan penyandangnnya bekas Ketua Dewan Pemuda Pas Negeri, Zulkifli Yaakub.
Manik Urai terletak dalam kawasan Parlimen Kuala Krai, yang turut merangkumi DUN Dabung, Guchil dan Mengkembang.
Ketua Penerangan Umno Malaysia, Datuk Ahmad Maslan yang kenyataan awal dengan laman web Mstar itu menyatakan bahawa BN wajar melatakkan calonnya pada pilihan raya kecil DUN Manik Uraiu itu.
"Secara peribadi atas jawatan Ketua Penerangan Umno, saya akan mencadangkan kepada pemimpin Umno agar BN bertanding pada pilihan raya kecil di Manik Urai kerana ia diadakan atas faktor kematian wakil rakyat dan bukannya faktor rekaan seperti di DUN Penanti," kata Ahmad.
Persoalannya, apakah kerana faktor kekosongan kerusi akibat kematian calon atau perletakan jawatan secara sengaja mewajarkan BN bertanding atau tidak pada satu-satu pilihan raya itu tidak dapat dipastikan dengan jelas.
Yang nyata, kawasan itu mesti ada pertandingan. Soal berapa calon yang akan berentap bergantung kepada kemahuan individu atau parti tertentu. Umno atau BN mustahil akan memberi kemenangan percuma walaupun mereka tahu kawasan itu tetap dimenangi oleh Pas memandangkan ia kubu kuat parti berkenaan.
Apakah pada pilihan raya kecil DUN Manik Urai ini Umno akan mendengar nasihat bekas PM Tun Dr Mahathir supaya bertanding dalam pilihan raya itu seperti yang disarankan pada pilihan raya kecil DUN Penanti, Pulau Pinang. Dr Mahathir patut komen juga dengan isu ini dan media patut mencarinya untuk mendapatkan pandangannya, kalau-kalau boleh dijadikan panduan BN jika pemimpin Umno baru hari ini kehilangan pedoman.
Jika masyarakat umum mengetahui sejarah pengaruh Pas di DUN Manik Urai itu, nescaya ramai yang menganggap penyertaan UMno atau BN pada pilihan raya itu buat habis koboreh buat cemar ko kroteh je, kerana Umno tidak pernah memenangi kawasan itu sejak pilihan raya umum pertama 1959 lagi.
Seorang rakan lama membisik ke telinga penulis, kalau Umno tidak meletakkan calonnya di DUN Penanti atas alasan takut kalah, maka kerana ia yakin menang di DUN Manik Urai menyebabkan ia akan meletakkan calon bertanding dalam pilihan raya kecil itu? Tambahnya, kalau tidak yakin menang lebih baik Umno tidak payah meletakkan calonnya pada pilihan raya DUN Manik Urai kelak, kerana ia hanya akan membazirkan wang parti dan calon serta wang kerajaan yang mungkin banyak ditaburkan untuk melaksanakan projek bagi memancing undi.


No comments: