Monday, December 15, 2008

JANGAN POLITIKKAN ISU PEMBELIAN KERETA CAMRY


LANGKAH Kerajaan Negeri Perak membeli kereta Camry sebagai kereta rasmi nampaknya menimblukan pelbagai reaksi bukan saja di kalangan orang ramai, malah pemimpin politik.
Keadaan itu meletakkan kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat itu dalam serba salah. Untuk tidak terus menggunakan kereta Nasional Perdana Eksekutif V6, kerajaan terpaksa menghadapi risiko kos penyelengaraan yang tinggi dan jika menggunakan kereta impot itu, dikatakan tidak bersemangat petriotik.
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira kos membaiki serta menyelenggara Proton Perdana yang begitu tinggi dan sering mengalami kerosakan.Reaksi yang tidak menyenangkan itu timbul apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kawasan Manong, Datuk Ramly Zahari berkata, walaupun kos membaiki serta menyelenggara Proton Perdana Tinggi, pembelian kereta tersebut menyebabkan mata wang negara mengalir dalam negeri.
Persoalan yang timbul ialah apakah kita sanggup membazirkan wang banyak untuk menjaga kepentingan yang kecil daripada kita melakukan penjimatan untuk kepentingan rakyat dan wang negara, malah Islam sendiri menentang pembaziran dan orang yang membazir disifatkan sebagai saudara syaitan.
Begitu juga dalam menjaga semangat petriotik, apakah kita sanggup mendewa-dewakan semangat petriotik jika kantung kita kekeringan dan tidak berisi untuk mempertahankan tenaga dan kuasa kita dalam menghadapi sebarang bentuk serangan dan cabaran?
Mungkin ramai di antara kita tidak boleh menerima pepatah Melayu yang menyebut hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang lebih baik di negeri sendiri. Apakah kita sanggup berhadapan dengan kesengsaraan di sesuatu tempat itu demi mempertahankannya sedangkan ada tempat lain yang boleh memberi kebahagian kepada kita. Justeru, Tuhan suruh kita berikhtiar demi mengejar kebahagian dunia dan kebahagian di akhirat. Sebab itu ada di antara masyarakat kita mengamalkan sikap suka berhijrah.
Isu penukaran pembelian kereta kerajaan negeri Perak, nampaknya cuba disokong oleh kerajaan negeri di bawah Pakatan di Penang, apabila kerajaan negeri itu juga bercadang untuk membeli kereta Camry untuk menggantingkan kereta Proton Perdana Eksekutif.
Ini dinyatakan Ketua Menterinya, Lim Guang Eng dalam kenyataan terbarunya semalam sebagai menyokong dan mengikut langkah Kerajaan Perak.
“Yang pastinnya kami tidak akan membeli Proton Perdana, kami akan menukar kepada kereta yang lebih jimat dan ekonomi apabila tiba masanya,” katanya.
Ketua Menteri itu berkata, pihaknnya ingin memastikan kerajaan negeri memperoleh nilai sebenar bagi setiap pembelian dibuat.
“Toyota Camry adalah pilihan tetapi apabila tiba masa untuk menukar kereta kami akan mendapatkan kereta yang paling ekonomikal dan syarikat mana yang boleh memberi pilihan terbaik,” kata beliau sambil menyifatkan kereta nasional sebagai teruk.
Ini kerana, tambahnya, selain perkhidmatan yang tidak memuaskan, kos penyelenggaraan sebuah sebuah kereta Perdana V6 mencecah kos RM30,000 setahun.
Sementara itu, Exco Kanan Perak, Datuk Ngeh Koo Ham pula menyalahkan Kerajaan Pusat sebagai penyebab kerajaan negeri Perak terpaksa membayar harga tinggi bagi pembelian 16 kereta Toyota Camry 2.4 untuk anggota Exco kerajaan dan pegawai kanannya.
Beliau berkta, keengganan kerajaan pusat memberikan pelepasan cukai menyebabkan kerajaan negeri terpaksa membayar harga RM167,000 untuk sebuah Toyota Camry, berbanding harga sebenar hanya RM97,000 bagi menggantikan Proton Perdana V6 Eksekutif sebagai kenderaan rasmi.
Dalam menangani persoalan kereta nasional dan kereta import ini, kita tidak mahu ada pihak yang sengaja menjadikannya sebagai isu politik kepartian yang melihat iannya atas dasar perbezaan fahaman politik dan bukan atas dasar kewajaran dan kerelevanannya.
TAMAT








No comments: