Wednesday, December 17, 2008

Siapa Makan Cili: SIAPAKAH BAKAL JADI AL-ZEIDI MALAYSIA?



MUNGKINKAH wartawan atau rakyat Malaysia akan menjadi seperti Muntahdar Al-Zeidi, yang melakar sejarah membaling kasut ke arah bekas Presiden Amerika, J W Bush ketika lawatan perpisahan negarawan tersohor itu ke Baghdad minggu lalu?
Setidak-tidaknya, tindakan nekad wartawan Iraq itu mengajar pemimpin dunia bahawa setiap manusia mempunyai perasaan dan ada kalanya tidak terkawal apabila ia sampai kemuncaknya.
Al-Ziedi bukanlah manusia wartawan yang baru, malah mengikut lakaran sejarahnya ia merupakan wartawan yang pernah ditahan tentera militan Amerika Syarikat ketika Perang Iraq.
Al-Ziedi, 28, mula bertugas di stesen televisyen Al-Baghdadia pada September 2005 selepas lulus daripada Universiti Baghdad dengan ijazah sarjana muda komunikasi.
Lelaki Syiah yang masih bujang itu ditahan pihak berkuasa Iraq dan jika disabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga dua tahun atau didenda.
Tanpa menghitungkan keprofesionalmenya sebagai wartawan, Al-Ziedi sanggup melakukan tindakan di luar batasan etika kewartawan dan kesopanan sejagat. Entahlah kalau insiden itu terjadi di luar petak kewarasan akibat dipengaruhi emosi ketuanan Iraqi yang ada padanya.
Hakikatnya, manusia tidak sunyi daripada dipengaruhi perasaan dan sensisitivi ketuanan warga yang sanggup menerima hukuman akibat mempertahankan hak dan kebebasan di bumi sendiri.
Bukan tidak ada perasaan begitu turut dirasai wartawan Malaysia yang menjadi menjadi warga jati negara apabila ada pemimpin yang bersikap demikian seperti Bush. Tetapi oleh kerana rakyat negara ini mempunyai dan masih memegang nilai-nilai kesopanan dan kesusilaannya, mereka tidak sanggup berbuat demikian.
Justeru, kita tidak pernah menyaksikan kejadian tidak diingini hingga mengorbankan banyak nyawa akibat rusuhan dalam insiden tunjuk perasaan, kalau adapun secara aman. Ini mungkin dihalang beberapa faktor penyebab, termasuk adanya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang diwar-warkan pihak tertentu untuk menghapuskannya.
Cuma kita terpalit sedikit dengan insiden kecil di mana bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad disembur bahan pemedih mata setibanya di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa Kota Bharu untuk menghadiri suatu perhimpunan tidak lama dahulu. Kini kes itu di peringkat pembelaan di mahkamah.
Pemimpin politik Malasysiapun sewajarnya mengambil iktibar daripada apa yang berlaku itu, jangan sampai rakyat naik muak dengan tindak tanduknya sehingga memperlihatkan mereka seolah-olah tidak lut walaupun oleh senapang gajah, kerana walaupun tidak dengan senjata moden, ilmu kebatinan boleh membunuh seseorang dengan senapang senyap, seperti dengan menggunakan buluh rencung.
Bagaimanapun, kita tidak minta semua ini berlaku, malah minta dijauhkan malaikat 40.
Apa yang diharapkan pemimpin negara akan insaf dan peka dengan apa yang berlaku di sekeliling masyarakat kita sekarang ini. Ini kerana, kita boleh menggunakan kuasa yang ada di tangan kita, tetapi mereka yang merasakan tertindas dan teraniaya akan tetap merasai apa yang kita tidak rasa. Malah, Allah tahu apa yang manusia tidak tahu.
Justeru, ada yang berpendapat adalah lebih baik menjadi pemimpin yang disegani daripada pemimpin yang ditakuti. Ini kerana, pemimpin yang ditakuti hanya ketika mereka berkuasa, tetapi seseorang pemimpin yang disegani, masyarakat akan menghormati walaupun mereka sudah tidak berkuasa, malah jika matipun mereka tetap menghormati apa yang ditinggalkannya, termasuk ilmu dan amalannya.
TAMAT

No comments: