Tuesday, December 16, 2008

Sekilas pandang: TELEFON BIMBIT KINI SUDAH JADI ALATHIBURAN?


Ketika melawat Hong Kong sekitar tahun 1990an, penulis kagum dan terpegum melihat kebanyakan pelajar di sebatang jalan negara itu masing-masing mengengam telefon bimbit dan bercakap sesuatu mungkin dengan ibu bapa atau rakan mereka.
Hati penulis tedetik melihat telatah mereka yang boleh dikatakan mewah kerana memiliki telefon bimbit berbanding dengan pelajar negara kita ketika itu.
Ini kerana penulis sendiri hanya memiliki satu set telefon Nokia yang paling murah untuk kegunaan, itupun kerana tugasan harian.
Kedatangan penulis ke negara di bawah takluk jajahan British ketika itu selama tiga hari adalah atas jemputan Persatuan Pelancongan Hong Kong (HKTA) dan mewakili akhbar Berita Harian.
Kami ditempatkan bersama rakan lelaki dari akhbar lain di sebuah hotel bertaraf lima bintang salah sebuah bandar negera itu.
Selain merasai pengalaman berada dalam sebuah metropolitan ala Cina walaupun untuk beberapa hari, penulis berasa bertuah dapat mengenali negara itu dari dekat dan diberi peluang melawat masjid dan pusat perkembangan tamadun Islam tertua di negara itu.
Bagaimanapun, setelah penulis pulang ke tanah air, beberapa tahun selepas itu kekaguman melihat pelajar masing-masing menggengam telefon bimbit semakin hilang apabila melihat ramai di kalangan rakyat, termasuk pelajar kita juga kebanyakannya sudah mula memiliki telefon bimbit.
Malah, alat komunikasi itu kini sudah menjadi barang keperluan dan bukan lagi mencerminkan kemewahan. Kini kita boleh lihat penjual sayur, ikan, dan tukang pikul atau punggah barang seludup di tepi Sungai Golok, rata-rata sudahpuan memiliki alat itu.
Ini menunjukkan suatu perkembangan yang membanggakan bagi rakyat negara ini yang hidup di alaf moden, di mana telefon sudah menjadi alat keperluan dan bukan lagi menjadi alat mewah.
Malah bagi sesetengah ibu bapa yang berada sengaja membeli telefon bimbit untuk anak-anak mereka dijadikan alat permainan, maklumlah harga barang itu kini semakin murah dan berlambak-lambak di kedai dan laku seperti pisang goring panas. Difahamkan ada di natara telefon yang diberikan kepada anak-anak mereka itu diperolehi secara percuma hasil menyertai pertandingan persahabatan golf antara kelab, atau mendapat hadiah cabutan tiket bertuah.
Bagi anak-anak remaja sama ada lelaki atau wanita, set telefon bimbit kini menjadi alat hiburan dengan memuatturun pelbagai lagu dan gambar yang diakses melalui internet atau MSS di antara rakan mereka.
Apa tidaknya, harga setiap set telefon semakin murah, malah ada yang tidak sampai RM1,000 dengan pelbagai jenama yang canggih, selain yang dijual secara `under water’. Ada antara set telefon bimbit itu yang dimport dari Cina dijual dengan harga murah, walaupun mutunya tidak sama dengan original.
Penggunaan telefon bimbit secara meluas sekarang ini boleh membawa kepada gejala kurang sihat di kalangan kanak-kanak, kerana ada di antara keluarga ketika ini jarang untuk berinteraksi secara berdepan atau bersemuka, kerana mereka lebih banyak berhubung secara sistem pesanan ringkas (SMS). Malah penulis pernah melihat sendiri bagaimana seorang kanak-kanak megarahkan ibubapa membawa masuk akhbar ke dalam bilik tidur untuk dibaca tanpa meminta atau berhubung secara lisan.
Inilah padahnya apabila revolusi pemodenan dunia menguasai masyarakat madani sekarang ini, yang mula mengepikan soal-soal nilai murni, akhlak dan rohani. Ini kita tidak boleh menyalahkan sesiapa kerana keadaan yang mengubah segala bentuk budaya dan gaya hidup selaras dengan perkembangan masyarakat global sekarang ini.
Di sebalik keadaan perubahan pemodenan masyarakat ketika ini, penulis rasa teruja apabila mendapat SMS dari anak bongsu yang sedang mengikuti Edu-Camp di Universiti Teknologi Petronas, di Teronok mengucapkan selamat hari jadi ketika penulis sedang bertugas di pejabat.
Tanpa menyedari hari jadi jatuh pada hari itu, penulis dikejutkan dengan panggilan SMS yang dihantar anak bongsu perempuan yang menjadi harapan keluarga dalam pelajaran itu.
Dalam hati penulis berbisik seorang diri, rupa-rupanya arus pemodenan yang diharungi anak-anak di zaman ini mampu memberi rahmat kepada ibu bapa yang kian melupai zaman keperitan dan kepayahan hidup ketika kecil dahulu, di mana menggunakan tin susu dan dawai dengan diregang jarak 100 meter untuk dijadikan alat permainan telefon yang hanya mampu bercakap “helo-helo” saja.
TAMAT

No comments: