Sunday, December 28, 2008

Siapa Makan Cili: PAS DIPERSALAHKAN BANGKIT ISU HUDUD?



MEMBACA laman blog Sayuti Omar pagi ini, ternyata isu pelaksanaan hokum hudup tidak wajar dijadikan isu politik oleh mana-mana parti, khasnya Pas dan Umno, terutama dalam menghadapi demam kempen pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu.
Hasil pengamatan perbincangan Sayuti dengan pensyarah Fakulti Undang-Undang UIAM, Prof Abdul Aziz Bari, yang disiarkan dalam laman blog Merah Tinta itu, ternyata selama ini peminpin-pemimpin politik hanya diperkotak-katikkan oleh isu itu, kerana apa yang penulis faham Pas tidak mampu dan boleh melaksanakan lagi hukum hudud kerana belum tiba masannya lagi.
Ini kerana, menurut Sayuti, berdasarkan temubual dengan Abdul Aziz, Pas belum mempunyai prasarana yang mencukupi untuk melaksanakan hukum itu walaupun berjaya memerintah negara ini.
Pihak berkenaan sendiri tidak menjelaskan apakah persediaan prasarana yang dimaksudkan itu, menyebabkan hukum hudud itu tidak lagi sesuai dilaksanakan ketika ini.
Sedangkan Pas sebelum ini menyalahkan Kerajaan Pusat tidak memberi laluan, iaitu meminda perelembagaan bagi membolehkan hukum hudup dilaksanakan, kerana bidang kuasa meminda perlembagaan terletak di tangan Kerajaan Pusat.
Penulis juga yang turut menyaksikan forum Wacana Tranformasi Politik di Malaysia yang disertai Abdul Aziz sebagai penalis, teringat bahawa penalis itu sendiri seolah-olah mempersalahkan Kerajaan Pusat kerana tidak `memberi laluan’ kepada Pas bagi membolehkannya melaksanakan hukum hudud.
Lantaran hujah Abdul Aziz inilah menyebabkan hadirin yang menyaksikan forum itu, terutama penyong fanatik Pas bersorak menyokong hujah itu sambil melaungkan “Allahu Akbar”, seolah-olah menggambarkan ia suatu kemenangan bagi Pas. Mungkin kerana itu ada seorang penonton sanggup menendang kerusi yang diduduki oleh rakan saya Ramli Abdul Halim patah menyebabkan rakan ia terjatuh.
Daripada pengamatan penulis melihat seolah-olah penyokong-penyokong parti politik sekarang permainkan oleh pemimpin-pemimpinnya yang membincangkan isu yang tidak boleh dilaksana atau praktikkan dan ini merupakaqn suatu kerugian kepada semua pihak.
Turut menjadi penalis dalam wacana yang dimoderatorkan oleh Penganalisis Politik, Prof Madya Mohd Agus Yusoff, ialah Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa dan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.
Persoalannya, kenapa dalam Wacana itu Abdul Aziz tidak menjelaskan perkara sebenar mengenai isu itu supaya jangan biarkan mereka terus berada dalam kesesatan dan kejahilan undang-undang.
Penulis berpendapat, bahawa menerangkan sesuatu isu dengan tidak jelas dan tidak habis, kerana ada muslihat politik, dan kepentingan peribadi akan menyebabkan sesetengah masyarakat yang tidak memahami sesuatu bidang itu akan terus berada dalam kesesatan dan kegelapan. Dan sampai bila perkara ini hendak kita biarkan?
Mungkin kerana itulah (barangkali) Abdul Aziz meminta agar hukum hudud jangan lagi dimomokkan dan menganggapkannya sebagai satu sistem yang kejam dan zalim.
Menurutnya masyarakat juga sudah faham mengenai hudud dan hukum hudud ini bukan perkara baru bahlah telah lama diperkatakan.
Memang kita sedia maklum, hukum hudud bukanlah hak mana-mana parti politik, sama ada Pas atau Umno, sebaliknya hak semua umat Islam yang percaya kepada agama Islam dan sebagai khalifah di muka bumi bumi ini kita bertanggungjawab melaksanakan amanah Tuhan tanpa mengira daripada mana-mana fahaman politik dan bangsa.
Jadi tidak timbul hudud itu hak Pas dan jangan ada mana-mana parti politik lain menentang jika ada pihak yang ingin melaksanakannya.
Tinggal lagi, ketika ini masyarakat umum diperkotak-katikkan oleh pemimpin politik dalam mempersoalkan isu hukum hudud itu, terutama menjelang pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu.
Penulis mempersoalkan kenapa Pas sebelum ini meuwar-uwarkan untuk melaksanakan hukum hudud sedangkan mereka sedar yang mereka tidak boleh melaksanakan undang-undang syariah itu dalam keadaan sekarang.
Ini memberi peluang mengharu-birukan perpaduan di kalangan orang Islam sehingga ada pihak bukan Islam, seperti dari parti politik DAP, MCA dan MIC turut mempersoalkan isu berkaitan agama Islam itu
Persoalannya, apakah ini semata-mata untuk kepentingan poilitik dan memancing undi menjelang pilihan raya setiap lima tahun sekali?

No comments: