Friday, December 19, 2008

WACANA TRANFOMASI POLITIK MALAYSIA UJI KETOKOHAN HERO MUDA POLITIK




WACANA Tranformasi Politik di Malaysia yang akan disertai Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden Pas, Dato’ Husam Musa, di Kota Bharu, dijangka menarik perhatian umum, terutama pemerhati politik.
Ia akan berlangsung di Dewan Besar Kompleks Balai Islam, jam 8.30 malam esok.
Inilah pertama kali forum yang mengketemukan pemimpin parti pembangkang dengan Pas di atas satu pentas dan dianjurkan oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan (UPKNK), sebuah agensi kerajaan negeri yang dipengerusikan oleh anggota Exco Dr Mohd Fadzli Dato’ Hassan.
Apa yang jelas menarik perhatian ialah apabila Khairy sedia menerima jemputan kerajaan negeri pimpinan Pas untuk bersemuka dalam satu majlis ilmu politik yang bermakna, terutama ketika Umno dan Pas akan menghadapi suasana pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, 17 Januari depan.
Khairy yang baru dianugerahkan anak kedua hasil perkahwinan dengan anak Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyatakan kesediannya menerima jemputan itu dan sedang berbincang dengan pihak berkenaan mengenai tajuk yang hendak disampaikan pada malam itu.
Penulis angkat tabik kepada Khairy jika beliau sanggup menjadi penalis pada majlis forum itu yang tentunya lebih banyak memberi manfaat kepada Pas yang sengaja mengajak Naib Ketua Pemuda Umno itu berhujah dalam membicarakan isu politik.
Kehadiran Ahli Parlimen Renbau itu membuktikan kenyataannya mempelawa calon yang bertanding pada pemilihan Mac depan untuk berdebat bagi menyatakan pendirian dan sikap masing-masing dalam perjuangan parti, menjadi realiti walaupun bersama parti lawan Pas.
Walaupun Wacana yang dianjurkan UPKNK ini akan memberi bonus dan sokongan moral yang lebih kepada Pas, namun ia memperlihatkan kegentlemenan Umno dalam menghadapi parti lawan di saat-saat mereka sendiri menghadapi isu politik dalaman.
Ketika menghadiri majlis ilmu kuliah Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di Dataran Ilmu pagi tadi, penulis terdengar suara-suara sumbang dari penyokong Pas bahawa tindakan Khairy menerima jemputan Pas itu sebagai tanda junjung sireh yang memperteduhkan Naib Ketua Pemuda yang juga calon Pemuda Umno itu semakin layu dan condong ke arah pimpinan kerajaan Pakatan Rakyat. Ini kerana mereka berpendapat, tempat beliau berteduh, iaitu mentuannya sendiri, Pak Lah akan melepaskan jawatan itu selepas tempoh peralihan kuasa berkuatkuasa Mac depan.
Apa yang diharapkan segala perancangan pihak penganjur forum itu, yang akan dipengerusikan oleh Prof Mohd Agus Yusoff, menjadi kenyataan dan membawa manfaat kepada masyarakat umum, khasnya para hadirin pada malam esok.
Selain Husam, turut menjadi penalis ialah penasihat undang-undang perlembagaan Malaysia, Prof Abdul Aziz Bari.
Semuga, akan sama-samalah kita hayati dengan penuh khusyuk dan insaf. InsyaAllah.

No comments: