Friday, January 2, 2009

APA RELEVANNYA SUBJEK HUDUD DIPERKENAL DI SEKOLAH?

PENULIS teruja untuk membicarakan topik mengenai apakah kewajarannya subjek hukum hudud diperkenalkan di sekolah.
Walaupun penulis tidak hadir sewaktu idea itu dilontarkan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat ketika berucap di majlis sambutan tahun baru di Stadium Sultan Mohamad Ke-IV, malam kelmarin, namun ia amat mencuit hati untuk dibincangkan.
Penulis hanya mengetahui isu itu apabila melayari internet dan membuka portal Berita Harian, selepas solat Subuh terjemaah di surau berhampiran rumah.
Keterujaan penulis kerana isu hudud kini mendapat tempat dalam perbincangan umum, khasnya pemerhati politik, terutama selepas iannya dibangkitkan dalam Wacana Tranformasi Politik Malaysia disertai ahli panel, Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa dan Naib Ketua Pemuda Umno, Mohd Khairy Jamaluddin.
Lebih-lebih lagi apabila iannya dikaitkan pula dengan deman kempen pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terenggaanu yang bakal diadakan pada 17 Januari depan.
Penulis melihat lontaran idea Nik Aziz itu menepati kehendak semasa di mana ramai yang tertanya-tanya apakah sebenarnya isu yang cuba dibangkitkan oleh pemimpin politik dan yang menjadi dasar kepimpinan kerajaan Pas Kelantan itu.
Sekurang-kurangnnya masyarakat umum boleh mengetahui apakah isu itu sengaja ditimbulkan oleh parti yang memperjuangkan Islam itu sengaja menimbulkan isu itu sebagai retorik semata-mata, atau sesuatu yang menjadi tanggungjawab umat Islam untuk melaksanakan syariat Islam itu.
Ia tentunnya akan dapat merungkai permasalahan yang timbul di kalangan mereka yang kurang arif mengenai mana yang hak dan mana yang batil dalam penghujahan isu itu.
Penulis berpendapat, jika kita percaya bahawa hukum hudud ini bukanlah hak Pas dan hak mana-mana parti politik, tetapi hak Islam dan umatnya sebagai khalifah yang menjaga muka bumi ini, tidak ada sebab kita tidak boleh menerima lontaran idea itu, tanpa dipengaruhi fahaman politik dan sentiment kepartian. Tidak ada sebab cadangan itu tidak boleh dipertimbangkan oleh pihak berwajib dan berkenaan.
Nik Aziz beralasan disebabkan hudud adalah perkara besar serta memerlukan masa untuk membolehkan semua pihak memahaminya, adalah wajar ia diperkenalkan pada peringkat sekolah.
Beliau berpendapat, soal hudud adalah besar, memakan masa lama. Kalau mengambil masa setahun dua tidak apa.
“Ibarat tanam ubi keledek, tiga bukan boleh makan, tapi tanam kelapa makan masa 10 tahun,” katanya.
Justeru, penulis memahami, adalah wajar subjek itu diajar di peringkat awal lagi supaya pelajar, yang bakal menjadi pemimpin pelapis negara dapat memahami kewajipan yang patut mereka laksanakan apabila mereka memimpin negara kelak.
Dalam soal ini, kita tidak boleh menganggapkan alas an itu untuk kepentingan politik mana-mana parti, ini kerana seperti penulis sebut awal tadi bahawa kita boleh menerima lontaran idea itu tanpa dipengaruhi fahaman politik dan sentimen kepartian.
Ketika ini ramai masyarakat Islam yang keliru sama ada hukum hudud wajar dilaksanakan di negara ini, walaupun umat Islam yakin ia adalah syariat Islam dan hukum Allah yang wajib dilaksanakan oleh khalifahNya yang mentadbir muka bumi Ini.
Oleh kerana sistem negara kita mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi melalui pilihan raya, maka kerajaan yang dipilih oleh rakyat bertanggungjawab melaksanakannya sebagai menunaikan amanah Allah dan rakyat.
Penulis berpendapat, soal kerajaan tidak cukup persediaan dari segi prasarana seperti yang disebutkan oleh pensyarah undang-undang UIAM, Dr Mohd Aziz Bari, adalah soal kedua, soal pokoknya hasrat dan usaha ke arah meralisasikanya perlu diberi penekanan. Soalnya apabila ada hasrat, maka adalah usaha dan apabila adanya usaha, maka adalah kejayaannya. Dan sewajarnya kita tidak boleh mengetepikan segala hasrat dan usaha ke arah itu jika umat Islam sendiri mengakui bahawa Islam itu lebih tinggi dari segala ketinggian.
Kita juga tidak harus memandang remeh kenyataan Nik Aziz yang menyatakan soal hudud tidak perlu dibersarkan kerana ia adalah isu lama, malah Kelantan sudah meluluskan kertas cadangan mengenainya ketika persidangan Dewan Undangan Negeri.
Nik Aziz tidak menolak kemungkinan sedikit masa lagi masyarakat umum boleh menerima hudud, sebagaimana dahulu masyarakat tidak boleh menerima politik Islam dan katanya, insyaAllah masanya akan tiba.
TAMAT

No comments: