Friday, January 30, 2009

Sembang Petang: JANGAN BONGKAK, ANGKUH DENGAN KUASA YANG ADA



“Mereka (Dewan Pemuda PAs) boleh bantah tapi keputusan akhir di tangan kementerian, " kata Menteri Perpaduan, Kebudayaan Kesenian dan Warisan, Datuk Shafie Afdal ketika mempertahankan keputusan kerajaan meluluskan lessen pertunjukan hiburan konsert Rihanna Live In Kuala Lumpur yang mendapat tentangan hebat Pemuda Pas Wilayah Persekutuan.
Konsert itu danjurkan sebuah syarikat telekomunikasi dijadual diadakan di Stadium Bukit Jalil pada 13 Februari ini. Kenyataan Shafie itu dilihat seperti angkuh dengan kuasa yang ada padanya walaupun tindakan kedua-dua pihak, kerajaan dan sayap kiri parti politik Pas itu boleh dipertimbangkan lagi.
Sebagai orang awam, penulis tidakl nampak kewajaran konsert itu hendak diadakan juga walaupun ia dibantah oleh ahli politik yang tidak sealiran parti
Apakah penolakan kerajaan terhadap bantahan itu semata-mata atas dasar politik, kerana mereka yang membantah itu adalah ahli pemuda Pas atau atas dasar kepentingan kerajaan, khususnnya kementerian terbabit untuk mendaulatkan kesenian walaupun ia bukan budaya tempatan. Itu yang perlu dijelaskan oleh pihak berkenaan jika tidak mahu isu itu dipolitikkan oleh pihgak tertentu yang melihat percanggahan pendapat antara kerajaan dan badan bukan kerajaan.
Penulis juga tidak begitu arif tentang latar belakang konsert yang hendak diadakan itu, yang iannya bukan lahir di negara ini, tetapi didatangkan khas dari negara Amerika yang bersekongkol dengan gerakan Yahudi yang memang bertujuan untuk merosakkan nilai-nilai budaya tempatan kerana hambatan budaya kuning yang diamalkan oleh negara yang berkiblatkan anti Islam itu.
Kerajaan sewajarnya menggunakan pendekatan yang terbaik untuk menerima atau menolak konsert itu dengan tidak memperlihatkan keangkuhan dengan kuasa yang ada padannya, kelak kenyataan itu menikam mereka sendiri.
Ini kerana amalan riak, sombong dan ankuh adalah amalan mazmumah yang ditegah oleh agama. Kenapa kita tidak menggunakan pendekatan melalui amalan-amalan mahmudah, yang boleh diterima semua pihak, sama ada di kalangan penyokong politik pemereintah atau pembangkang.
Tidak ada manusia yang akan menolak kebaikan dan tiada manusia yang mahu kepada keburukan walau apa anutan agama dan adat dan keturunan serta warna kulitnya. Jika tidak, sudah tentu tidak ada negara bukan Islam turut megadakan undang-undang mencgah jenayah, undang-undang membanteras rasuah, jika mereka tidak mahu kepada keamanan, kedamaian dan keharmonian manusia sejagat.TAMAT






No comments: