Sunday, January 18, 2009

GURINDAM NIK AZIZ SUDAH MENGENA


Beri Rasuah salah, Tak Beri Rasuah Kalah, Akhirnnya Jadi serba Salah, Oleh itu Jom Pakat Undi Pas” “Bagi Kain Pakai, Bagi Gula Kacau, Bagi Lembu Jual, Bila Mengundi Keluar, Pangkah Bulan”.

SEBAIK menerima keputusan pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu malam tadi, penulis teringat tajuk yang penulis lontarkan dalam Mingguan Konsep dua minggu lalu “Antara Gurindam Nik Aziz dan Igauan Pak Lah” kini menjadi kenyataan di mana kemenangan memihak kepada Pas.
Hakikat ini harus diterima oleh semua pihak, walaupun dipercayai masih ada yang tidak dapat menerima keputusan itu. Mojoriti yang diperolehi calon Pas, Mohd Abdul Wahid Endot sebanyak 2,631 undi itu mengejutkan banyak pihak, walaupun ada sesetengah penyokong Pas meramalka lebih daripada itu. Bagi yang beriman, akan menyebut Alhamdulillah.
Dalam pilihan raya itu calon Pas, Mohd Abdul Wahid Endot memperoleh 32,883 undi berbanding calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh mendapat 30,252 undi, manakala calon Bebas, Azharudin Mamat @ Adam memperoleh 193 undi sekali gus hilang wang pertaruhan.
Soal sebab musabbah atau faktor kemenangan Pas dan mjoroti besar yang diperolehinya tidak berbangkit, tetapi yang pastinya kemenangan Pas itu memberi impak yang besar kepada masa depan parti itu dan pimpinannya serta masa depan parti gabungan Pakatan Rakyat (PKR).
Banyak petanda yang menyebabkan penulis menduga kemengan memihak kepada Pas dalam pilihan raya itu, terutama di saat-saat akhir menjelang hari pengundian. Banyak isu yang menunjukkan kelemahan BN dan meningkatkan imej Pas, termasuk isu pribadi yang mengaitkan calon BN sendiri, Datuk Wan Mohd Farid Wan Salleh.
Apa yang penulis baca dan dengar pada saat akhir beliau menafikan memberi wang kepada dua wartawan sebuah lamanweb di Pusat Media Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu sebelum hari pembuangan undi.
Penulis tidak mempersoalan benar atau tidak dakwaan yang dilemparlan kepada Wan Farid itu, tetapi itu memperlihatkan bahawa ada unsure-unsur tidak sihat berlaku dalam masa kempen pilihan raya. Sebagai pemerhati, umum mengakui bahawa pemimpin Umno memang bersifat pemurah, memiliki sifat-sirat PR yang tinggi, bukan sahaja kepada pengundi malah kepada pihak luar, terutama wartawan yang semangnnya memberi jasa membuat laporan berita setiap hari.
Pengalaman penulis dalam bidang kewartawan 30 tahun lalu banyak mengajar bagaimana seorang pemimpin melayan pengundi, termasuk para wartawan yang memang bekerja menyampaikan maklumat dan laporan untuk tatapan umum. Malah pernah seorang rakan penulis menolak pemberian seorang pemimpin politik yang cuba menghulurkan satu sampul surat dipercayai mengandungi wang (mungkin RM1,000 hingga RM5,000) kepada sekumpulan selepas sarapan pagi ketika kempen dalam pilihan raya kecil di dua Musang. Rakan penulis, yang merupakan orang kanan dalam sebuah akhbar arus perdana itu menolak dengan kata-kata “Terima kasih sahaja… Kami masing-masing dah ada peruntukan makan dan dibayar elaun oleh majikan,”.
Sebagai golongan professional, itulah jawapan yang sepatutnya ada pada setiap wartawan jika tidak mahu digelar sebagai penulis upahan, atau wartawan nasi bungkus, yang mudah menerima sogokan dari seseorang yang berkepentingan ketika menjalankan tugas. Kita mahu wartawan yang bersikap seperti Al-Zeidi yang sanggup membaling kasut ke Presiden Amerika, JW Bush ketika sidang akhbar sempena lawatan perpisahannya di Iraq baru-baru ini kerana dendam terhadap sikap pemimpin nombor satu dunia yang disifatkan angkuh, sombong dan tidak berperi kemanusiaan dalam isu yang menyentuh umat Islam.
Isu hudud yang cuba dimomokkan oleh BN nampaknya tidak dapat mempengaruhi pengundi, walaupun Pengerusi DAP sendiri membuat kenyataan terakhir mengugut untuk keluar Pakatan Rakyat (PR) yang bersekongkol dengan Parti Keadilan (PKR) dan Pas, walaupun media arus perdana kucar ganyah mencari pemimpin tertinggi Pas untuk mendapat komen berhubung kenyataan Karpal itu dengan nawaitu untuk memecahbelahkan PR.
Faktor lain yang mendorong rasa penulis yang memberi kesan negatif kepada calon BN itu ialah tentang sikapnya yang dikatakan kurang mesra rakyat dengan pengundi di kawasan sendiri.
Selain itu, strategi Pas dalam kempen pilihan kecil itu lebih berkesan daripada Umno atau BN yang banyak melancarkan perang saraf daripada menaburkan janji manis dengan melulukskan peruntukan jutaan ringgit. Ini kerana pengundi sudah matang dalam membuat pemilihan dan media arus perdana sudah tidak mampu lagi menjadi alat untuk menerik pengundi menyokong sesuatu parti walaupun pelbagai taktik cuba diperkenalkan. Malah, penulis memerhatikan, akhbar arus perdana, termasuk Harian Metro sendiri yang digelar oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai akhbar “exsiden” kerana banyak menyiarkan berita nahas jalan raya sebelum ini, kini dilihat seperti buletin BN.
Berita sekumpulan enam pemimpin dan ahli Umno dari Bahagian Kubang Kerian yang keluar parti dan berhasrat menyertai Pas dua hari sebelum pilihan raya juga sedikit sebanyak memberi impak kepada kempen Pas untuk menarik sokongan rakyat kawasan itu menyokongnya. Walaupun isu lompat parti itu berpunca daripada masalah dalaman Umno, tetapi ia menaikkan imej Pas dan dianggap sebagai bonus kepada parti itu di saat-saat akhir kempen pilihan raya kecil itu.
Keputusan pilihan raya kecil itu juga memperlihatkan bahawa rakyat Terengganu, seperti mana Kelantan menolak isu pembangunan yang diuwar-uwarkan oleh BN melalui Menteri-menteri Kabinetnya, termasuk Perdana Menteri, Pak Lah dan timbalannya, Najib sendiri dengan meluluskan pelbagai peruntukan untuk kesejahteraan rakyat.
Melihat kepada senario itu, teringat penulis terhadap tajuk artikel yang dipaparkan melalui akhbar Mingguan Konsep Bilangan 16 keluaran 9-15 Januari yang berbunyi “Antara Gurindam Nik Aziz dan Igauan Pak Lah”.
Antara petikan dalam artikel itu yang menyebut kata-kata Nik Aziz sebagai gurindam ialah: “Beri Rasuah Salah, Tak Beri Rasuah Kalah, Akhirnnya Jadi serba Salah, Oleh itu Jom Pakat Undi Pas” dan “Bagi Kain Pakai, Bagi Gula Kacau, Bagi Lembu Jual, Bila Mengundi Keluar, Pangkah Bulan”.
Kedua-dua rangkap yang dianggap gurindam ini amat bermakna dan menusuk hati penyokong Pas yang sedia ada dan mengusik hati mereka yang tidak fanatik kepada mana-mana parti politik.
Lalu penulis menyifatkan gurindam Nik Aziz itu sudah mengena pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu kali ini. TAMAT

No comments: