Wednesday, January 28, 2009

Siapa makan cili: KEGAGALAN PENGRUSAN, SYARIKAT AKAN TEMPANG



SEORANG sahabat berulang kali bertanyakan bilakah penulis akan memulakan bisnes dalam bidang penerbitan akhbar selepas dia mendapat tahu penulis berjaya memiliki permit penerbitan sendiri selepas diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) Ogos tahun lalu.
Penulis hanya mampu menjawab sedang mencari pelabur yang berminat menanam modal dalam syarikat yang bakal ditubuhkan.
Tetapi dalam hati penulis terdetik, bahawa bukan modal sahaja yang menjadi persoalan sebelum memulakan operasi sesuatu penerbitan akhbar, termasuk pengurusan dan pentadbirannya mesti diberi perhatian.
Ini kerana, kebolehan dan kecekapan dalam bidang editorial sahaja tidak lengkap tanpa kebolehan dan pengalaman dalam bidang pengurusan dan pentadbiran. Ini kerana kita perlu memiliki sikap profesional, dan tidak berniat melakukan sesuatu untuk sehari dua, tetapi untuk masa depan kalau boleh hingga ke anak cucu.
Ini kerana, banyak terjumpa syarikat penerbitan yang tunggang terbalik kerana kegagalan dalam pengurusan dan pentadbiran, walaupun mempunyai modal yang cukup dan cekap dalam bidang kepengarangan.
Penulis tidak mahu, penerbitan yang bakal berkubur di tengah jalan kerana kegagalan yang dimaksudkan itu. Penulis tidak mahu penerbitan akhbar mingguan yang bakal beroperasi ini menjadi akhbar dwi bulanan atau dwi tahunan atau akhbar tahunan kerana kegagalan dalam pengurusan.
Jika ini berlaku, selain reputasi penerbit dan peneraju syarikat terjejas, ia juga menyebabkan kercayaan orang ramai terhadap kita akan terhakis di samping nasib kakitangan atau pekerja tidak terbela dan terabai.
Apa tidaknnya, jika gaji kakitangan tidak mampu dibayar bukan saja pada tarikh yang sepatutnnya, malah terus tertunggak beberapa bulan menyebabkan ada kakitangan yang turun tangga dengan tangan kosong dan penuh kehampaan. Ibu bapa pekerja, terutama bekas graduan akan mengutuk dari belakang. Inilah bahayanya jika majikan tidak professional dalam mengendalikan syarikat, termasuk syarikat penerbitan yang saya bercadang hendak wujudkan.
Dan inilah juga salah satu punca menyebabkan saya lambat memulakan operasi penerbitan akhbar yang bakal menemui pembaca dan pencandu bahan berita ehwal semasa dan politik yang menjadi asas penerbitan itu, selain masalah modal dan kewangan.
TAMAT

2 comments:

Anonymous said...

btol kate penuliss..yg pntg jgn wat naye kt org..

Anonymous said...

saya sedih....
sungguh sedih dan kecewa...