Sunday, January 4, 2009

Siapa Makan Cili: KERANA KESEDARAN ATAU KEKECEWAAN?


SEJAK kebelakangan ini ramai pemimpin politik di peringkat akar umbi lebih cenderung berpaling tadah daripada parti asal kepada parti baru, terutama di saat menjelang pilihan raya.
Sendrom menukar parti di saat demam kempen pilihan raya , terutama pilihan raya kecil ini memberi bonus kepada mereka untuk mendapat liputan meluas oleh media massa, sama ada media cetak atau media elektronik berbanding dengan suasana biasa.
Ini sudah menjadi lumrah, di mana media lebih berminat memaparkan berita-berita yang menggemparkan untuk menarik minat pembaca atau penonton, sama ada seseorang penonton atau pembaca itu percaya atau tidak dengan keikhlasan seseorang yang berpaling tadah itu atau tidak ia bukan persoalan pokok. Yang penting berita itu akan mendapat tempat untuk disiarkan.
Kebanyakan pembaca atau penonton yang berfikiran matang, tidak akan menerima bulat-bulat laporan berita seperti itu, kerana mereka biasannya akan mempersoalkan keikhlasan seseorang pemimpin yang bertindak demikian. Ini kerana ada di antara mereka yang keluar parti dan menyertai parti lain kerana kecewa tidak mendapat tempat dalam parti yang mereka sertai sebelum itu atau gagal mendapat sesuatu yang diidamkan setelah berjuang sekian lama dalam parti berkenaan.
Ini adalah fenomena biasa dalam politik tanah air sekarang, di mana ramai pemimpin yang tiada nilai-nilai istiqamah dalam diri dan semangat perjuangan tulen dalam parti.
Terbaru, Bekas Kerua Umno Bahagian Petaling Jaya, Kapten (B) Zahar Hashim menyertai Pas bersama 13 AJKnya dan 28 ketua cawangan dalam bahagian itu, baru-baru ini.
Perkembangan terbaru itu mengembirakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat lantas memberi komen bahawa tindakan pemimpin Umno itu menunjukkan terbukanya pintu hati mereka kesan daripada pergolakan dalaman Umno, seperti amalan rasuah, cantas mencantas, gantung menggantung keahlian dan sebagainya.
Persoalannya, apakah penyertaan pemimpin berkeliber dalam parti itu menunjukkan mereka benar-benar ikhlas untuk berjuang bersama dalam jemaah yang dipimpin parti Islam yang berpegang kepada prinsip dan dasar-dasar Islam?
Sebagai pemimpin politik yang berpengalaman, Nik Aziz seharusnnya tidak mudah percaya dengan keikhlasan seseorang bekas pemimpin parti lawan yang menyertai partinya . kerana bukan sedikit pemimpin parti yang pernah menentang perjuangan Pas dan menyertai parti itu, kemudian berpaling tadah kepada parti asal mereka atau disebut dalam bahasa kasar sebagai `murtad’, walaupun mereka sedar orang yang murtad ini besar dosanya, malah dalam Islam boleh dihukum bunuh.

No comments: