Friday, January 16, 2009

Santai Pagi: LAWAK BERIMAN


SELEPAS solat subuh tadi, iman di surau tempat penulis berjemaah menyampaikan kuliah yang memperihalkan seseorang yang ingin bermusafir sunat turun dari rumah pada awal pagi Khamis.Inilah rutin mingguan di surau yang tereletak kira-kira 100 meter dari rumah penulis.
Sedang imam menyampaikah kuliahnya tiba-tiba seorang ahli jemaah mencelah, sambil bertanya: “Betullah kata orang, seseorang yang bangun tidur lewat payah mendapat rezeki, ye tok imam? malah orang tua-tua dulu pernah bagi contoh, orang yang bangun lewat bukan saja tak dapat makan nasi berlauk pagi, malah tahi yang kita berakpun habis dimakan ayam! (ahli jemaah itu merujuk kepada kebanyakan masyarakat kampung zaman dahulu membuang air tidak menggunakan tandas, tetapi di luar rumah).
Semua ahli jemaah lain tergelak dengan pertanyaan spontan ahli jemaah yang suka mengemukakan soalan setiap kali kuliah diadakan di surau itu.
Penulis teringat kata-kata ahli jemaah itu memang menepati dengan falsafah Inggeris yang pernah penulis dengar yang bermaksud lebih kurang begini: “Burung yang keluar pagi itu mudah mendapat rezeki”.
Memang benar, mereka yang bangun lewat dari tidur bukan saja terlepas mengerjakan solat subuh, malah terlepas segala peluang yang sepatutnnya mereka dapat.
Seorang ahli jemaah lain menyampuk: “Betullah…Kalau bangun lewat buah bacang yang gugur depan tangga kitapun dikebas orang,” katanya disambut deraian ketawa oleh jemaah lain.
Berpandukan kepada contoh itu, ternyatakan betapa besar hikmah mereka yang bangun awal pagi. Islam itu adalah agama yang syumul, menunjukkan hidayah kepada umatnya ke jalan yang baik menerusi panduan-panduan yang penuh berhikmah.
Lantas terdetik di hati penulis untuk menterjemahkan coretan pagi kali ini sebagai Santai Pagi: “Lawak Beriman”.TAMAT

1 comment:

Anonymous said...

hehehe..ada betul jgk kate2 tu,mmg mat sndiri pun pernah hadapi perkara yg same,dimana mat ada temu janji ngn client utk tgk sempel2 gambar kawin pada kol 8.30 pgi tpi mat terlewat bgun lps tu client kte tak jadi utk tgk sbb die kate die cume free pada mse & hari itu shaja n lepas pada tu die dak tak call2 dah.hehehe..