Wednesday, November 19, 2008

"ANTARA AIR MATA NIK AZIZ DAN KERIS HANG TUAH"




SEORANG pemerhati politik dari luar Kelantan berpendapat, air mata Nik Aziz lebih bisa daripada mata keris yang dihunus oleh Ketua Pemuda Umno, Datuk Hishamuddin Hussein, ketika Perhimpunan Pemuda yang menimbulkan kontroversi.
Beliau mengulas mengenai keputusan pilihan raya ke-12 yang menyaksikan Umno mengalami kekalahan teruk sehingga menimbulkan krisis keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Malah ada yang berpendapat, anak Kelantan di perantauan yang pulang untuk mengundi dalam pilihan raya itu yang menaiki bas rombongan yang ditaja Umno berpaling tadah menyokong Pas apabila melihat poster gambar Nik Aziz berdoa dengan linangan air mata.
Pemerhati politik itu berpendapat demikian berpandukan kepada poster kempen pilihan raya umum itu yang menunjukkan linangan air mata Nik Aziz ketika berdoa di majlis munajat yang menghimpunan ribuan rakyat Kelantan, terutama penyokong Pakatan Rakyat menjelang pilihan raya 8 Mac lalu.
Mereka juga berpendapat poster itu jugalah sebagai penyumbang kemenangan Pakatan Rakyat sehingga mampu merangkul lima negeri dan mengekalkan Pas di Kelantan.
Negeri-negeri itu, Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Kedah dan Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur.
Walaupun sudah azam yang tersemat di sanubari parti pembangkang untuk mengubah tampuk pemerintahan negara pada pilihan raya itu, namun di kalangan penyokong dan pemimpin parti pemerintah tidak terfikir kelima-lima negeri yang menjadi kubu tradisi BN boleh jatuh ke tangan pembangkang.
Walaupun penyokong Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak boleh menerima, tetapi itulah hakikatnya apa yang berlaku dalam senario politik politik ketika ini, yang menuntut parti yang menjadi tulang belakang kerajaan yang merintah hari ini bermuhasabah diri dan memperbaiki kelemahan yang ada pada mereka.
Bukan masannya lagi untuk mereka mempersenddakan amalan-amalan yang ada kaitan dengan agama, termasuk bermunajat seperti itu, kerana usaha itu boleh mendekatkan umat manusia kepada Allah.
Sebagai orang Islam kita kena percaya kepada ketentuan Allah yang menghendaki sesuatu di atas kejadiannya. Tiada kuasa yang boleh dilakukan selain atas kehendak dan iradahNya.
Penulis teringat sewaktu menadah kitab dengan pendakwah bebas, Dr Abdullah Yasin, di Ibu Negara baru-baru ini, bahawa iradah atau kemahuan itu ada dua, iaitu iradah kawniyyah (kemahuan kejadian) dan iradah syariyyah (ketentuan Allah). Kemahuan kejadian bergantung kepada kemahuan manusia yang berpandukan hidayah Allah, manakala iradah Syariyyah (ketentuan Tuhan) bergantung sepenuhnya kepada kekuasaan Allah yang tiada siapapun yang boleh menghalangNya.
Justeru, keputusan pilihan raya itu dan kesannya kepada senario politik Umno sekarang menyebabkan Datuk Seri Abdullah terpaksa merangka pelan peralihan kuasa jelas sebagai bukti dakwaan pemerhati politik dari luar Kelantan itu yang menterjemah kedudukan politik negara ketika ini sedikit sebanyak berpunca poster Nik Aziz yang sedang berdoa sambil menitiskan air mata dengan gambar Datuk Seri Hishamuddin menghunuskan keris Umno yang menimbulkan kontroversi itu.
TAMAT.

No comments: