Wednesday, November 12, 2008

Sembang petang: LIMPAHAN RAHMAT MALAM LAILATUL QADR MEMBAWA KESEDARAN IMAN

Semalam saya menghubungi seorang penceramah bebas terkenal yang sering mengendalikan majlis ilmunnya di lembah klang, termasuk di Kelab Golf JPA Petaling Jaya menerusi email bertanyakan sama ada kesedaran dan kecenderungan saya yang membuak-buak kepada penghayatan agama Islam sekarang selepas menghayati ibadah sepanjang Ramadhan lalu adalah kesan limpahan rahmat daripada Malam Lalatul Qadr.
Penceramah terbabit ialah Dr Abdullah Yasin dari kepulauan Riau, Indonesia dan pernah menuntut di Universiti Islam Madinah dan beberapa negara lain sehingga mendapat Phd.
Menurut beliau, kelebihan saya mendapat limpahan rahmat Malam Lailatul Qadr itu kerana Allah memberi hidayah dan nikmat kekayaan iman yang lebih baik daripada kekayaan harta benda dan wang ringgit. Ini kerana kekayaan hidayah iman jarang diperolehi makhluknya, sedangkan nikmat kekayaan harta boleh dirasai semua manusia, termasuk firaun dan namrud tetapi ia tidak menjajikan syurga. Malah nikmat kekayaan itu boleh dilihat menjadi porak peranda di dunia lagi.
Beliau memberi contoh kelebihan hidayah iman yang dianugerahkan Tuhan ke atas muazim Nabi Muhammad saw, Bilal bin Rabah, yang miskin berasal dari keturunan hina di Afrika, tetapi hatinya kaya dengan iman. Malah, baginda Nabi Muhammad saw sendiri mengisyaratkan beliau bakal menjadi penghuni syurga. Ini bertepatan dengan sabdaNya “Bukan yang dikatakan kaya itu memiliki harta yang melimpah ruah, tetapi kaya sebenar adalah kaya hati (HR Bukhari Muslim). Iman tempatnya di dalam hati yang paling tinggi nilainnya.
“Jadi amugerah iman di malam Lailatul Qadr itu suatu nikmat yang luar biasa,” kata Dr Abdullah.

No comments: