Tuesday, November 11, 2008

WANITA UMNO MESTI CKEKALKAN PENDIRIAN


Membaca laporan berita dalam portal Utusan online pagi ini, hati penulis rasa sejuk apabila Wanita Umno mengambil keputusan mengekalkan pendirian bahawa pelan peralihan kuasa tetap pada Jun tahun depan, walaupun kedua-dua tokoh wanita, Rafidah Aziz dan Shahrizat Jalil masing-masing layak bertanding jawatan Ketua Wanita Umno pada pemilihan Mac depan.
Keptusan itu diambil dalam mesyuarat lima jam semalam juga turut memutuskan bahawa jawatan Naib Ketua yang disandang oleh Shahrizat tidak dipertandingkan menjelang tempoh peralihan kuasa itu.
Apa yang diharapkan agar keputusan yang diambil pada mesyuarat itu akan kekal kerana kita tidak mahu ada lagi suara-suara sumbang untuk mengubah ketetapan itu, iaitu mengubah fikiran bagi membolehkan jawatan Ketua dan Naib sayap kiri Umno itu akan dipertandingkan.
Maklumlah, di zaman politik kepartian yang kian mencabar ini sebarang kemungkinan boleh berlaku, malah ada perkara mustahil dan tidak pernah terfikirpun se elum ini boleh terjadi. Dengan kata mudah, tadbir boleh mengatasi taqdir.
Dalam keputusan pemulihan bahagian-bahagian di seluruh negara, Rafidah memperolehi 117 pencalonan, manakala Shahrizah mendapat 73 pencalonan. Keadaan ini sekali gus memperlihatkan akar umbi masih memerlukan Shahrizat bertanding jawatan ketua Wanita meskipun pucuk pimpinan tertinggi sayap wanita itu sudahpun memutusan pelan peralihan kuasa Jun tahun depan.
Beraasaskan kepada ini juga memperlihatkan ada yang tersirat di sebalik yang tersurat yang lahir dari suarasa ahli Wanita di peringkat akar umbi yang mahu jawatan nombor satu sayap kiri Umno itu dipertandingkan.
Dalam hubungan ini Wanita Umno lebih arif membayangkan segalannya. Penulis setakat melihat dari maka kasar berasaskan sinerio politik semasa yang dilalui Umno sekarang ini.
Pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat semalam, Rafidah mengucapkan terima kasih kepada 117 bahagian yang mencalonkannya dan sekali gus menyokong pelan peralihan kuasa yang dicadangkan.
Pada masa sama Ketua Wanita itu juga meragui sikap ahli yang mahu jawatan Ketua dipertandingkan walaupun rangka pelan peralihan kuasa sudah dipersetujui bahawa Shahrizat memegang jawatan Ketua.
“Sekirannya mereka mencalonkan orang lain bererti mereka bukan saja tidak menerima pelan peralihan (kuasa) malah turut tidak menerima Shahrizat,” kata Rafidah.
Terdahulu itu, Shahrizat dalam kenyataannya meminta Rafidah mempertimbangkan supaya pelan peralihan kuasaitu diselaraskan dengan pelan peralihan kuasa Umno induk iaitu dari Jun kepada Mac, selari dengan jadual pemilihan parti.
Kedua-dua kenyataan pemimpin wanita itu memperlihatkan wujud senario baru dalam Wanita yang bakal merobah percaturan politik dalaman Umno yang merupakan bintik-bintik hitam yang mewarnai hasrat ahli diperingkat akar umbi.
Apa yang diharapkan seperti kata orang-orang tua, biarlah panas sampai ke petang, jangan pula hujan di tengah hari.

No comments: