Thursday, November 20, 2008

Sembang petang:TEKA TEKI RAFIDAH DAN SHAHRIZAT TERJAWAB






TEKA teki yang menyelubungi dua pemimpin wanita yang menjadi sayap kiri Umno, iaitu Ketua Wanita Tan Sri Rafidah Aziz dan naibnya, Datuk Seri Shahrizat Jalil, terjawab apabila orangkuat nombor dua wanita itu mengesahkan bahawa beliau akan bertanding menentang ketuannya pada pemilihan parti Mac ini.
Pengumuman yang dibuat melalui kenyataan tiga pernggan kepada media petang ini menamatkan spekulasi sama ada Wanita Umno akan megekalkan keputusan persetujuan dalam pelan peralihan kuasa Jun tahun depan.
Keputusan yang dibuat Shahrizat itu barangkali menepati kehendak ahli di peringkat akar umbi yang mahu perubahan pucuk pimpinan sayap kiri Umno itu selaras dengan perubahan pucuk pimpinan Umno induk, berikutan pelan peralihan kuasa daripada Datuk Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Najib, Mac ini.
Ini juga kesan daripada sikap Rafidah yang tidak mengindahkan cadangan Shahrizat supaya Wanita Umno mempercepatkan pelan perlihan kuasa dari Jun kepada Mac depan selaras dengan jadual perhimpunan agung parti.
Senario ini memperlihatkan bahawa pemimpin parti politik tidak boleh dipercayai, walaupun keputusan sudah dibuat dalam mesyuarat meja bulat, tetapi ia boleh berubah bila-bila masa.
Dengan keputusan itu juga bermakna akan member laluan kepada satu-satunya saingan Shahrizat bagi jawatan Naib Ketua, iaitu Datuk Kamilia Ibrahim untuk menang tanpa bertanding pada pemilihan akan datang.
Kamilia sebelum ini telah berulang kali berkata beliau tidak menyetujui pelan peralihan Jun itu dengan alasan ia bertentangan dengan perlembangaan Umno.
Penulis berpendapat, kerusi Wanita Umno akan menjadi panas, dan mungkin ia sepanas kerusi sayap kanan Umno, iaitu Pemuda yang menyaksikan pertandingan sengit antara Datuk Mukhriz Mahathir dengan penyandang Ketua, Khairy Jamaluddin.
Kita juga tertanya-tanya, bolehlah kemelut Wanita ini mencapai kata sepakat dan diselesaikan sebelum pemilihan nanti dan siapakah yang mampu menjadi orang tengah untuk menyelesaikannya,.
Presiden Umno, Datuk Abdullah Ahmad sendiri ketika berada di Uzbekistan kerana lawatan rasmi berkata, beliau akan menemui pimpinan wanita bagi membantu menyelesaikan kemelut pergerakan itu.
Bagaimanpun, sebelum Pak Lah menjejakkan kakinya di tanah air, Shahrizat sudahpun membuat keputusan bahawa beliau tetap menentang Rafidah pada pemilihan parti Mac ini.
TAMAT

No comments: