Wednesday, November 5, 2008

SEMBANG-SEMBANG PETANG:ALLAH DI PIHAK YANG BENAR


SELEPAS keluar dari sebuah premis membuat kad bisnes di Pasaraya Billion Kota Bharu, pagi tadi, saya terekejut kerana spek mata untuk rabun dekat dan rabun jauh yang saya gunakan setiap hari sudah hilang. Puas saya mencari, meraba-raba di celah-celah pintu kereta, bawah tempat duduk dan dalam kotak deskboard kereta Produa Kelisa Limited Adition saya. Namun tidak jumpa. Dalam hati berkecamuk dan berperang dengan fi kiran bahawa saya terpaksa akan menghabiskan wang lagi sekurang-kurangnya RM500 untuk membeli spek baru bagi membolehkan saya membaca atau menulis. Jika tak ada itu, saya akan menjadi orang kurang upaya (OKU) kerana tidak boleh menulis dan membaca tanpa spek. Mata saya kurang jelas terutama sejak menggunakan komputer dan internet. Saya lebih banyak guna komputer riba dan ia seolah-olah menjadi teman hidup kedua saya selepas isteri. Tanpa alat itu, kehidupan saya lumpuh dan terputus hubungan dengan dunia luar. Maklumlah, sejak kebelakangan ini saya lebih banyak menggunakan internet untuk berinteraksi dengan rakan-rakan melalui email, sama ada untuk bertanya khabar atau mengendalikan satu-satu projek yang dirancang berkait kerjaya saya.Saya dengan bantuan rakan yang saya anggap anak angkat saya menelefon bertanyakan pemilik premis tempat saya membuat kad bisnes atas pasaraya itu, tetapi beliau menjawab tak ada di tempatnya dan mengesahkan bahawa sewaktu saya keluar premisnya tadi saya sudah memakai spek itu. Isys…macam mana boleh jadi begitu. Dalam fikiran saya teringat, itulah kalau pakai spek secara sekejap-sekajap, patutnnya pakai secara pemernant. Bagi saya sengaja buat spek untuk pakai sewaktu membaca atau menulis. Saya tak suka pakai 24 jam walaupun ia boleh digunakan untuk 'multi quoted' rabun jauh dan rabun dekat sebab ia membebankan saya. Lagipun saya sengaja menempah spek itu di kedai dengan menggunakan cermin plastik dan bingkai besi ringan supaya tidak berasa beban apabila memakainya. Selain tidak mudah pecah jika terjatuh atau terpijak, ia senang sama ada untuk dibawa atau disimpan dalam poket seluar atau baju.
Setelah menenangkan fikiran dengan mengenakan abc di warung Taman Indera, tidak jauh dari pasar raya itu, kami bergegas semula ke premis membuat kad bisnes untuk mencari kalau-kalau spek itu tertinggal di situ atau terjatuh ketika dalam perjalanan ke tempat letak kereta di hadapan pintu masuk utama Pasaraya Billion itu.
Sebaik tiba di hadapan pintu masuk utama pasaraya itu, dari jauh saya nampak spek saya terletak di atas tar di bawah sebuah kereta Kancil di petak tempat letak kereta saya di hadapan pintu masuk pasaraya itu. Keadaan spek itu yang berada berhampiran tayar kereta kancil itu tidak terusik, malah mungkin tidak terpijak oleh kaki pemandu sama ada ketika keluar atau mengunci keretanya. Delam fikiran saya, mengucapkan syukur kepada Tuhan, rezeki saya masih ada. Tuhan tahu niat saya suci dan ikhlas supaya saya dapat semula spek itu. Walaupun hargannya tidak seberapa, tetapi musim meleset ini, perkara-perkara kecil begitupun boleh membebankan. Sayapun terfikir dalam hati, insiden itu ada pengajaran di sebaliknya bahawa jika sudah ada rezeki tidak kemana-mana. Tuhan akan menolong asalkan kita niat jujur dan ikhlas. Saya juga teringat kata-kata bahawa Tuhan tetap di pihak yang benar dan segala geri dan ketentuan itu sudah ditetapkan oleh qada’ dan qadar Allah belaka! Wallahu A'lam.

No comments: