Saturday, November 22, 2008


Sembang tengah malam: CADANGAN SYED HAMID PENULIS BLOG WUJUD KOD ETIKA ADA KEWAJARANNYA

MEMBACA laporan dalam portal Bernama mala ini, saya sebagai penulis yang baru berjinak dengan penulisan laman blog berasa teruja untuk turut melontar pendapat berhubung cadangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar yang mencadangkan supaya penulis blog mempunyai kod etika sendiri, bagi memastikan penulis blog bertanggungjawab dengan apa yang ditulisanya.
Berdasarkan kenyataan itu, wujud kewajaran yang tidak boleh dipersoalkan umum, kerana tanpa adanya kod etika dalam apa profesyen sekalipun, sama ada secara sedar atau tidak, seseorang itu boleh trrgelincir dari apa yang dikatakan peraturan dan undang-undang negara.
Umum mengetahui blog adalah suatu kaedah baru dalam penyebaran maklumat maya secara percuma. Walaupun ia merupakan suatu catatan si penulisnya, mengikut takrif yang diberikan oleh bekas Ketua Pengarang NSTP, Datuk A Kadir Jasin, ia mempunyai risiko yang tinggi jika disalahgunakan, terutama ketika mana teknologi maklumat menguasai masyarakat berilmu dalam era dunia tanpa sempadan ini.
Juga hasil perbualan saya dengan seorang tokoh veteran politik dan ahli koporat terkenal yang telah bersara, Datuk Hassan Harun, ramai rakyat negara ini mendapat maklumat daripada bahan-bahan melalui internet, termasuk penulisan blog yang dihidangkan secara percuma. Malah, peratusan pengaruh masyarakat pembaca melalui kemudahan teknologi moden kini semakin tinggi dan meluas, berbanding sebelum ini. Perkembangan ini amat menggalakkan ketika mana kerajaan melahirkan masyarakat berilmu dan celik IT.
Beliau menarik perhatian, masyarakat pembaca lebih pantas menerima maklumat daripada sumber-sumber `soft copy'’ (bahan bacaan elektronik) berbanding `hard copy’ (bahan bercetak) terutama di kalangan masyarakat kini sudah mampu memiliki komputer sendiri dan tidak ramai yang bergantung kepada `ciber cafe’, terutama pelajar di peringkat menengah atas (universiti). Ini kerana peralatan canggih itu kini tidak lagi dianggap bahan mewah, malah dianggap bahan perlu yang wajib ada pada setiap pelajar di peringkat itu. Ini selaras dengan usaha Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi menggalakkan pelajar menggunakan alat itu sebagai alat pembelajaran mereka. Lantaran itu, tidak hairanlah kerajaan menghabiskan wang berbelion ringgit untuk menyediakan komputer riba kepada guru di sekolah sebagai alat pembelajaran di sekolah. Malah, guru yang tidak mahir dalam penggunaan alat itu diarah belajar untuk mendalami ilmu itu.
Hassan menambah, sebagai bukti keberkesanan IT kepada industri pembacaan ini, kekalahan BN dalam pilihan raya ke-12 baru-baru ini, adalah kesan penyaluran maklumat yang luas melalui interet, terutama dengan banyaknya wujud laman-laman blog oleh penulis lama dan baru, sama ada yang terkenal atau tidak terkenal sehingga perkembangannya tidak terkawal.
Bagaimanapun, kita difahamkan ada di kalangan laman blog yang mengandungi bahan-bahan penulisan yang tidak bertanggungjawab dalam sesuatu isu, yang boleh mengelirukan pembaca.
Mungkin atas dasar itulah, Syed Hamid sekaku menteri bertanggungjawab terhadap keamanan dan keselamatan negara membuat cadangan supaya penulis blog juga mempunyai kod etika tersendiri, supaya bertanggungjawab terhadap tulisannya, sebagaimana kod etika di bidang kewartawan.
Kita bimbang wujudnya ramai penulis blog yang tidak bertanggungjawab itu boleh menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam, kerana wujudnnya penyebaran maklumat palsu dan sesuatu niat yang tidak baik untuk kepentingan peribadi pihak tertentu, seperti membabitkan isu pembunuhan wanita Monggolia, Altantuya Shaaribuu.
Saya berpendapat, satu makanisma perlu diwujud dan dicari bagi mencari kaedah dan kata sepakat antara pihak kerajaan, khasnya KDN dengan penulis-penulis blog yang ada di seluruh negara.
Dengan lain perkataan, kenyataan Syed Hamid itu perlu diambil perhatian oleh semua pihak dan tidak harus menganggap satu telahan biasa untuk mencari publisiti murahan.
TAMAT


No comments: